Jongeren met AD(H)D van 12 tot 18 jaar
Zelf plannen
Jongeren met AD(H)D laten tekorten zien in het executief functioneren. Dit houdt in dat zij problemen ervaren met het doelgericht uitvoeren van taken en alles wat daarvoor nodig is, zoals plannen, structureren, organiseren, focussen, zelfmonitoring en het onder controle houden van impulsen. De training Zelf plannen is gebaseerd op de cognitieve gedragstherapie en is een bewezen effectieve* methode om jongeren met AD(H)D plannings- en organisatievaardigheden aan te leren en hun executief functioneren te verbeteren. In de training leert de jongere bijvoorbeeld om het schoolwerk beter te plannen en te organiseren. Thema’s die onder andere aan de orde komen zijn: hoe de jongere het huiswerk handiger kan inplannen, hoe de jongere minder wordt afgeleid tijdens het huiswerk of in de klas, hoe de jongere handig gebruik maakt van een agenda en hoe de jongere handig een probleem kan oplossen.
*Uit grootschalig onderzoek, gesubsidieerd door ZonMW, bleek dat Zelf plannen een significant positief effect heeft op zowel ADHD-symptomen en bijkomende symptomen als op planningsvaardigheden. Opvallend was het hoge aantal jongeren dat de training afrondde: 97%.